sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

MINIYRTTITARHA SISÄLLE

Sunnuntait on aina kivoja päiviä kirjotella blogia, varsinki tämmöset sunnuntait, ko ei ole kiire mihinkhään. Mie olen pitkästä aikaa viettäny viikonlopun täällä Turussa, ja vieläpä ilman sen suurempia suunnitelmia, niin ai että mie olen nauttinu. Tekemistä on kuitenki riittäny, esim. kävin eilen lievittämässä minun sisustuskriisiä vähän IKEAssa... Ja se kriisi on ainaki toistaseksi nyt selätetty ja olen taas vähän aikaa tyytyväinen. Lisäks tietenki on ollu aikaa myös blogille!

Mie tykkään erilaisista yrteistä ja tykkään käyttää niitä ihan tuohreeltaan ruuanlaitossa. Monesti mulla onki ollu vähintään basilika kasvamassa purkissa, joka on sitte kokenu lopulta kovan kohtalon ko olen lähteny jonneki pitemmälle reissulle. Nyt aattelinki sitte istuttaa useamman yrtin ittele, jos ne vaikka pysyis hengissäki. Ko kerranki tulen viettään aikalailla pääosin aikaa täällä Turussa, mitä nyt viikonloput mennee sitte muuala. Ostin sitte basilikan, rucolan, ruohosipulin ja persiljan ittele (persilja ei näy tässä postauksessa, koska se oli niin kynityssä kunnossa kokkailujen jäljiltä :D). Halusin jollaki laila koristella vähän nuita ruukkuja, mihin tulisin ne yritit istuttaan. Koska yksinkertanen on kaunista, niin tulin siihen tulokseen, että kirjotan niitten ruukkujen kylkeen, mitä missäki ruukussa kasvaa. Tässäpä tullee siis vinkki yksinkertaseen ruukkukoristeluun!

Koristeluvärkit:
- kirjainleimasimet
- askartelumaali
- pieni alusta maalille
- märkä rätti ja paperia
- saviruukut
- ja tietenki yrtit


Kaikessa yksinkertasuudessaan kirjottelin nuilla kirjanleimasimilla jokasen ruukun kylkeen, mitä siinä kasvaa. Minun kirjainleimasimet on Tigeristä ja hintaa oli muistaakseni 6 €. Ääkköset tuosta setistä puuttuu, mutta jos nyt sattuu tarviin äätä ja öötä, niin käyttää sitten aata ja oota, ja laittaa pensselillä ne pisteet paikallensa. Nuita settejä löytyy varmasti muistaki sekatavarakaupoista ja netistäki pystyy tillaan, ko tuossa äsken vähän googletin.


Tuossa setissä tuli kaks mustetyynyä mukana, mutta niitä en tässä käyttäny. Käytin ihan valkosta askartelumaalia, koska tulin siihen tulokseen, että haluan ensinnäki valkosella sen tekstin, ja toisekseen uskon, että tuo maali pyssyy paremmin. Ainaki mulla kastellessa valahti vettä nuitten tekstien päälle, eikä käyny kuinkaan! Hyvin siis pyssyy. Tuo saviruukku imaseeki sen maalin aika hyvin kiinni. Tuota askartelumaalia mitä mie käytin, löytyy ainaki Suomalaisesta kirjakaupasta muutamalla eurolla kaikissa sateenkaaren väreissä. Mulla oli ennestään tuota jo mustana ja olen käyttäny sitä monessa värkkäilyssä, ja sitä kautta todennu hyväksi!

Laitoin vähän maalia pilttipurkin kanteen, jossa sitten "kastoin" aina sitä kirjainta millä leimasin. Testailin eka vähän pahvinpalaselle ja hain sitä tuntumaa, ettei tule ihan levahtaneita kirjaimia tuohon ruukun kylkeen. Sitte vain leimailemaan! Aina leimaamisen jälkheen mie pyyhkäsin sitä leimasinta märkään rättiin, että se maali ei kuivu kauheasti siihen leimasimeen. Lopuksi käytön jälkheen tietenki kuumalla veellä putsasin ne leimasimet kokohnaan siittä maalista.







Ruukkujen nimeämisen jälkheen pistin vielä yrtit paikalensa, ja niin mulla on nyt pieni yrttitarha minun pöyvällä! Mitäs tykkäättä? Eikö saanuki purkit heti pikkufiksauksella enempi ilmettä?



Jos olis isompi pöytä tai vaikka ees parveke, niin hommaisin kyllä enemmän kaikkea ihanaa kasvaan. Ensinäki pelkästään kasvit tuo jo eloa tähän minun pikkukotiin, mutta tykkään tosi paljon tuosta saviruukun ja vähän vinksahtaneen tekstin yhistelmästä.



Nuo ruukutkihan on about 1-2 € kpl, niin ihan hyvin raskii tuunailla niitä vähän teksteillä. Ja jos ei innosta kirjotella kasvien nimiä niihin, niin mikäpä estää kirjottelemasta jotaki muuta hauskaa! Mielikuvitus käyttöön vain ja runosuoni sykkihmään. :)


Mie toivotan teille nytten jo oikein lämmintä ja mukavaa juhannusta! Mie nimittäin työviikon jälkheen suuntaan jo kolmatta kertaa tälle kuulle Seinäjoelle. Siellä olis tarkotus viettää juhannus, niin palailen sitte seuraavan kerran joskus juhannuksen jälkheen täällä blogin puolella asiaan. Ilosia valon ja keskikesän juhlia, ja pitäkää toisistanne huolta! <3

Terkuin, Sanna


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti