torstai 17. joulukuuta 2015

JOULUPUUN RAKENNUSTA OSA 2

Heipparallaa ja terkkuja Seinäjoelta! Mulla oli eilen viiminen tentti ja vihdoin alko ootettu piiiiiitkä joululoma. Ihanaa! Mutta sitten siihen mikä ei ole niin ihanaa: minun oli tarkotus postata jo alkuviikosta, mutta viime sunnuntaina minun tärkein bloggaustyökalu petti minut. Minun tietokone siis sano lopullisesti sopimuksensa irti ja vei mukanansa myös kuvat, jotka olin aatellu teille tänne laittaa. Olen alkuviikon selvitelly, olisko se kone ollu pelastettavissa, mutta sain aika huonon tuomion. Nyt onneksi sain serkun konetta lainaksi, että pääsin kirjottaan ja muokkaan kuvat tähän postaukseen! Suurin osa tulevien postausten kuvista onneksi säästy, koska en ollu ehtiny vielä siirtää niitä konneele kamerasta. Kyllä mie keinot keksin, että blogi kärsis mahollisimman vähän tästä minun tragediasta!

Huomenna jatkan matkaa pohjosseen kotia ja sielä onneks on kone, joten ei tässä mittään hättää! Harmittaa vain, että menetin tosi paljon muitaki tärkeitä kuvia ja tiedostoja, mutta minkäs teet. Ommaa tyhmyyttä, ko en ollu varmuuskopioinu niitä mihinkään... Tällä kertaa siis tullee eri ohjeet ko oli alunperin tarkotus. Laitan ne toisen koristeen ohjeet loppuviikosta sitten, kunhan saan kuvattua ne uuesti!

Nyt värkkäillään taikataikinasta pieniä sieviä joulukoristeita. Nämä on siitä kivoja, että näitä voipii tehhä vaikka yhessä lastenki kans, koska se taikataikina on niin vaaratonta matskua. :)

Värkkäilytarvikkeet:
- vehnäjauhot
- suola
- vesi
- öljy
- muovikippo ja kaulin
- piparkakkumuotteja
- jotaki millä voi painaa koristuksia taikinaan (kastehelmi -kippo, tulitikut, nuppineulat...)
- jotaki maaleja (esim. vesivärit tai askartelumaalit)
- ripustukseen lankaa, narua tai rautalankaa


Ekana tietenki häätyy tehhä tuo taikina. Se on niinki helppoa ja yksinkertasta, että kaikki aineet vain kipossa sekasin. Jos taikina meinaa murentua, niin lissää vettä vähän ja jos se taas on liian tahmeaa, niin lissää vähän jauhoja. Mie tehin tämmösellä ohjeella taikinan:
- 1,5 dl vehnäjauhoja
- 3/4 dl suolaa
- 3/4 dl vettä
- 1/2 rkl öljyä


Tuosta tuli semmonen soppelin kokonen taikina nuille minun minimuoteille. Sitä jäi aika reilusti käyttämättäki, muttako minun joulupuu on niin pieni, niin halusin kans pieniä koristeita. Mutta jos tehettä ihan joulukuuseen tai jonneki muualle roikkuun nuita, niin voipii tehä ihan normikokosilla piparkakkumuoteilla. Nuo minun muotit on siis semmosia, jotka on tarkotettu erilaisiin askartelumassoihin. Niitä oli siinä pussissa kuus erilaista ja ne tais maksaa noin 5 € Suomalaisessa kirjakaupassa.


Sittenkö taikinalla on hyvä koostumus, niin sitten kaulitaan se taikina sopivan paksuseksi. Se jälkeen mie tehin siihen kastehelmi -kipolla tuommosta koristepainatusta. Eli painoin vain tuota kipon reunaa siihen taikinaan. Onnistuu millä tahansa kastehelmi -astialla varmasti. Tai voihan siihen painaa mitä tahansa muutaki kuviota, vaikka oksalla oksan kuviota!




Sen jälkeen sitte vain paineleen muoteilla. Mie tehin osan tuolla painatuksella ja osan ilman. Muutamaan kokkeilin kans nuppineulalla pyöritellä pieniä koristereikiä. Sitte mie vielä tulitikunpäällä painoin ne ripustusreijät kaikkiin. Sitten tietenki vielä otetaan ylimääräset taikinat siitä ympäriltä poijes.




Ko on koristeita paineltu tarpeeksi, niin sittenhän ne häätyy paistaa. Mie paistoin 125 asteessa näitä noin tunnin verran. Välillä varovasti kokkeilin, että onko ne jo kovettunu. Voipii olla, että isommat koristeet vaatii vähän enemmän aikaa.


Paiston jälkeen tietenki annoin niitten jäähtyä ja sitten vielä maalasin osan nuista koristeista. Mulla oli käytössä guassivärejä, jotka siis on vähän semmosta vesivärin tyyppistä, mutta peittävämpää. Onnistuu siis ihan vesiväreilläki maalaus! Vaikka ilman maaliaki nuo on kyllä kivoja.





Annoin niitten tosiaan sitte ihan rauhassa kuivahtaa ja sitte aloin värkkään rautalangan ja helmien kans. Tehin siis yhen semmosen köynnöksen ja sitte ihan yksittäisiä roikkuvia koristeita. Tuon köynnöksen tehin sillälaila, että pujotin aina yhen koristeen pitkään rautalankaan, pyörittelin vähän sitä rautalankaa kiini, ja sitte pujotin siihen vielä helmen. Sitte pujotin vähän matkan päähän seuraavan koristeen.




Nuo yksittäiset tehin vain sillälaila, että pujotin rautalankapätkän siihen, pyöräytin sitä pari kertaa ympäri, sitte lisäsin helmiä ja sitte pyörittelin sen rautalangan lenkiksi. Rautalangan tilasta voipii ihan hyvin käyttää jotaki koristenauhaa tai -lankaaki. :) Ja tämmöset on sitte lopputulokset!




Pistin nämä sitte sinne minun joulupuuhun niitten helmitähtien seuraksi. Aikasemmin mulla oli tuo joulupuu pöyvällä, mutta nostin sen minun vitriinin päälle, koska siellä se jotenki pääsee paremmin edukseen. :)

Nyt on minun joulupuussa persoonallisia pikkukoristeita. Aika söpöjähän niistä tuli! Vähän tyhjältähän tuo minun puu vielä näyttää, mutta loppuviikosta siihen ilmestyy vielä yks koriste, niin näättä miltä se sitte näyttää! Tehin nuita koristeita aika määrän, niin osa niistä meni joulupaketteihin koristeeksi, ja osa jäi varastoon tulevia jouluja varten. Näitä tosiaan voipii käyttää joululahjojenki koristeluun, minusta aika kiva lisä pakettinauhan rinnalle.



Tässäpä oli sitten tämä toinen joulukuusenkoristevärkkäily! Vaikka tuliki vähän myöhemmin ko olin aatellu, niin onneksi sain sen kuitenki pienien säätöjen jälkeen blogiin saakka. Nyt mie lähen vielä viettään rauhallista iltaa serkkujen kans täällä Seinäjoella ja huomenna aamusta kohti pohjosta ja valkosta joulua. <3 

Palaillaanpas loppuviikosta vielä, lämpöstä torstai-iltaa!

Terkuin, Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti